|
"
Kvalitným vzdelávaním k úspešnému poznaniu "
V školskom roku 2019/2020 začíname na nšej škole realizovať aktivity
vyplývajúce z projektu zameraného na rozvoj čitataľskej, matematickej a
prírodovednejgramotnosti pod názvom: " Kvalitným vzdelávaním k úspešnému poznaniu
". Realizácia projektu je naplánovaná časovo v súlade s dvoma školskými
rokmi 2019/2020 a 2020/2021. Začiatok projektu plánujeme od 08/2019 a
ukončenie projektu v 07/2021, spolu 24 mesiacov. Táto časová relaizácia
je veľmi dôležitá aj z pohľadu overovania zlepšenia sledovaných
kompetencií a gramotnosti našich žiakov, keď budú zapojení do projektu
od začiatku šk. roka až do jeho ukončenia.
Aktivita č. 1: Čitateľská, matematická a prírodovedná gramotnosť žiakov
1.1 Extra hodiny:
Tvorivé čítanie
- Cieľom extra hodín je rozvoj a zdokonaľovanie sa žiakov v
čitateľskej gramotnosti, aby sa samotné čítanie stalo nástrojom učenia
sa, prostredníctvom ktorého žiak získava dôležité poznatky
a informácie. Porozumením textu sa žiak rozvíja, obohacuje ho
a posúva ho v jeho možnostiach uplatnenia. Nielenže získa
informácie, ale prehlbuje si zručnosť jednoduchého a súvislého
vyjadrovania sa
Hravé bádanie
- Žiaci prostredníctvom jednoduchých experimentov, pozorovaní
a funkčných modelov objavujú a vysvetľujú zákonitosti prírodných
javov, získavajú nové vedomosti a poznatky, ktoré sú schopné aplikovať
a využívať v bežnom živote. Pri tradičnom vyučovaní, kde hlavnú úlohu
zohráva učiteľ, sa hlavne metódou výkladu žiakom sprostredkovávajú nové
poznatky a informácie. Od žiakov sa očakáva, že budú nové učivo
ovládať a používať ho. Pri metóde objavovania prostredníctvom
experimentu sa od žiakov
Rozvoj čitateľskej gramotnosti v 6. ročníku -
Nový vyučovací predmet Rozvoj čitateľskej gramotnosti v rámci
extra hodín je zameraný na rozvíjanie čitateľskej gramotnosti, ktorú
postupne nadobúdajú v mladšom školskom veku, ale nie je dostatočne
rozvinutá. Získané zručnosti a vedomosti potrebujú aplikovať
v rôznych každodenných situáciách v bežnom živote.
1.2 Mimoškolská činnosť:
Stretnutia v knižnici -
Cieľom pripravovaných stretnutí je rozvíjať čitateľskú
a prírodovednú gramotnosť prostredníctvom tvorivých aktivít
zameraných na získavanie nových informácií z kníh. Akcia priláka
žiakov ku knihám a školskej knižnici. Zdokonalí ich zručnosti pri
orientácii v odbornej literatúre, oboznámi s rôznymi spôsobmi
vyhľadávania informácií prostredníctvom internetu, encyklopédií,
časopisov, máp a obrázkov. Žiaci získajú odpovede na mnohé otázky
z prostredia vesmíru a živočíšnej ríše, ktoré im pomôžu
v rozvoji nielen samotnej osobnosti, ale aj čitateľskej a
prírodovednej gramotnosti. Aktivitami rozvinú schopnosti cielene
analyzovať vzťahy medzi vedou, technikou, prírodou a spoločnosťou.
1. stretnutie - Vesmírna cesta
Trhovisko
- Žiaci sa prostredníctvom priamej zážitkovej aktivity prenesú do
prostredia, kde sa bude manipulovať s financiami. Už v mladom
veku sa s platením peniazmi stretávajú. Musia si vedieť správne
vypočítať napr. výšku platby a následne výšku výdavku
v obchode. Vzťah k peniazom je u niektorých žiakov veľmi
ľahostajný a myslia si, že sú stále k dispozícii. Mnohokrát
sa stretávame na vyučovacích hodinách z matematiky pri téme
financie s nedostatočnými vedomosťami ohľadom výpočtu peňazí,
hospodárenia s nimi a výpožičkami. Plnením úloh v rámci
aktivity by si žiaci uvedomili vzťah práce a peňazí, vzťah potrieb
a šetrenia s peniazmi a pod. Žiaci by sa zdokonalili
v matematickej gramotnosti. Rozvoj čitateľskej
a prírodovednej gramotnosti v plánovanej aktivite sa bude
uskutočňovať v situáciách, kedy žiaci budú chcieť financie
získavať. Tak ako v dospelosti si ľudia musia zadovážiť peniaze
prácou, aj žiaci budú mať simulovanú situáciu, kedy si musia peniaze
zarobiť za splnenie úloh. Tie budú z oblasti matematiky,
prírodovedy, kedy budú hľadať informácie v texte a pod.
PRÍ - BOJ
- Zorganizujeme pre žiakov vedomostno – súťažné
popoludnie. Zapojení žiaci budú mať možnosť budovať si poznatky
z prírodovednej oblasti s dôrazom na vlastnú skúsenosť
a následne ich overiť riešením pripravených úloh. V terajšom
vyučovaní je malý priestor na experimentálnu činnosť žiaka, ktorá
rozvíja čitateľskú, prírodovednú a matematickú gramotnosť. Preto
ponúkame možnosť získavať a overovať nové poznatky vlastnou praktickou
činnosťou, pri ktorej sa budú okrem matematickej, prírodovednej
a čitateľskej gramotnosti rozvíjať aj ďalšie činnosti, ako je
napríklad práca s tabuľkami, schémami, grafmi, obrázkami
Aktivita č. 2: Podpora rozvoja kľúčových kompetencií
pedagogických a odborných zamestnancov
2.1 Pedagogické kluby
Pedagogický klub učiteľov 1. stupňa ZŠ - rozvoj čitateľskej gramotnosti - správy o činnosti tu ...
Pedagogický klub učiteľov matematiky a prírodovedných predmetov - správy o činnosti tu ...
Pedagogický klub učiteľov spoločenskovedných predmetov - správy o činnosti tu ...
2.2 Vzdelávnie pedagogických zamestnancov
Učitelia sú hlavnými sprievodcami, poradcami a
organizátormi učenia sa žiakov. Ich základnou úlohou je podporovať
rozvoj a formovanie kompetencií žiakov, medzi ktorými je mimoriadne
dôležitá čitateľská gramotnosť. Ak má učiteľ na zodpovedajúcej úrovni
žiakov viesť a usmerňovať, potrebuje mať dostatok aktuálnych poznatkov
z tejto oblasti. Preto chceme učiteľom našej ZŠ sprostredkovať dostatok
teoretických poznatkov o tom čo sa rozumie pod pojmom čitateľská
gramotnosť, aké sú jej zložky, aké metódy a formy využívať cielene na
rozvoj čitateľskej gramotnosti žiakov. Čitateľská gramotnosť sa
primárne rozvíja v predmete slovenský jazyk a literatúra ale súčasne sa
využíva, a tým aj rozvíja v učení sa na ktoromkoľvek predmete
kognitívneho charakteru. Je na učiteľovi, aby na vyučovaní v
konkrétnom predmete vytváral podmienky na to, aby sa žiak učil aj
spracovávaním informácií z najrôznejších typov textov. Informačné a
komunikačné technológie sú jedným z prostriedkov na riešenie rôznych
typov úloh rozvíjajúcich prírodovednú, matematickú aj čitateľskú
gramotnosť. Prezentáciu problémových situácií môžu poskytovať
videosekvencie, simulácie alebo animácie. Využívanie technológií
umožňuje „vtiahnuť“ žiaka do virtuálneho prostredia, ktoré je blízko
reálnym podmienkam, pričom tieto technológie vytvárajú priestor pre
riešenie učebných úloh a problémov, ktoré sú pre žiakov vzhľadom na ich
reálnosť a komplexnosť dostatočne zmysluplné a podnecujúce.
Kurz č. 1: Rozvoj čitateľskej gramotnosti vo vyučovaní
Kurz č. 2: Animácia ako nástroj pre nový rozmer vyučovania
|
|