* Fyzika  * výuka * aktivity * referáty * pestré všeličo  *  linky *

 

Cestovanie v minulosti

  

     Pred storočím mnohých vynálezcov lákala vidina vozidla, ktoré by nemalo nedostatky, problémy spojené s konským záprahom a nebolo by viazané na koľajnice ako vlak. Konské záprahy boli veľmi pomalé a veľa toho neuviezli. Aj železnica mala vtedy svoje obmedzené možnosti. Preto si nikto nevedel predstaviť, aké experimenty by mohli viesť k zásadnej zmene v doprave a cestovaní. V druhej polovici minulého storočia cestu vpred jednoznačne ukázali  železnice. V porovnaní s kočmi a ľahkými dvojkolesovými bričkami ťahanými párom plnokrvníkov, ktoré boli rovnako rýchle ako jazdec v sedle, vlak bol nepomerne rýchlejší. Navyše mohol prekonávať takmer neobmedzené vzdialenosti.Kôň mohol ochorieť, ochromieť, vlak také problémy nemal a pritom bol oveľa pohodlnejší. Ak bol plne obsadený cestujúcimi, cena cestovného predstavovala zlomok výdavkov naq prevádzku  konských záprahov. Cestovanie vlakom však obmedzovala jestvujúca sieť železníc, ktorá sa budovala podľa potrieb väčšiny ľudí. Navyše ak železničné stanice neboli dostatočne blízko obciam, na dosah chôdze, ani železnica nemohla vyriešiť dopravu. V tom čase parný stroj nadobudol veľkú účinnosť. Zaaslúžili sa o to najmä angličania Thomas Newcomen a James Watt.
Prvý automobil zostrojil istý misionár v Číne, ktorý v roku 1655 zostrojil štvorkolesové vozidlo poháňané silou pary. V roku 1825 londýnsky chirurg Goldsworthy Gurney požiadal o prvý patent na vozidlo poháňané parným strojom a od roku 1828 jazdil na trati z Londýna do Bathu na trati dlhej 19 km rýchlosťou 20km/h. Roku 1886 C.Benz, zamestnanec Ottovho podniku, namontoval štvortaktný motor do trojkoliesky. Benzova trojkolieska bola pomerne ľahká, poháňal ju pomalobežný motor - 200 otáčok za minútu, ktorý mal sviečkové zapaľovanie a vodné chladenie.
 Potom už vývoj automobilov pokračoval závratnou rýchlosťou

spracoval: 

   ** Fyzika **výuka**aktivity ** referáty ** pestré všeličo** linky**